CHRISTIAN LEMMERZ
NACHT
23.08.2025 - 16.11.2025
Christian Lemmerz er en af landets mest anerkendte og markante kunstnere. Lemmerz blev kendt i en bredere offentlighed i 1994, da han udstillede rådnende svinekroppe i glasmontre på Esbjerg Kunstmuseum. I dag er Lemmerz er en af landets mest kraftfulde kunstnere og her godt og vel 30 år senere vender han tilbage til det sønderjyske med udstillingen ’Nacht’ i Kunsthal Holmen, hvor han viser bronzeskulpturer, malerier og koldnålsraderinger.
“Udstillingen i den smukke kunsthal bør ikke kun ses af lokale, men er en rejse værd.”
– Kristeligt Dagblad
Udstillingen i Kunsthal Holmen tager udgangspunkt i vores tids kulturelle Wasteland. Der er både tale om en nyfortolkning af kulturelle arketyper men også om en reaktion på vor samtids paranoia og kaos. Det er voldsomme temaer, og Christian Lemmerz er ikke en behagesyg kunstner. For Lemmerz ligger kunstens essens ikke i indholdet, men i kunsten selv, og denne kan måske lede tilskueren til et eksistentielt sorg- eller fredfyldt rum.
Om udstillingen ‘Nacht’ siger kunstneren: “Jeg ser udstillingen som en mørk akkord, et indesluttet blik eller en umærkbar skælven. Bortset fra ét enkelt billede er alle værkerne monokrome. Overlevelse ligger i selve kunsten, ikke i dens indhold.”
Christian Lemmerz blev uddannet traditionel marmor- og bronzebilledhugger i Italien. På trods af dette udgangspunkt i det klassiske antikke var han en markant del af 1980’ernes eksperimenterende kunstmiljø som medstifter af ’Værkstedet Værst’ og performancegruppen ’Værst’. I de seneste år har han udført offentlige udsmykningsopgaver som bl.a. et marmoralter i Lyngby Kirke, den tre meter høje bronzeskulptur ’Lazarus’ foran Bispebjerg Hospital og den monumentale bronzeskulptur ’Godot’ på Amager.
I forbindelse med udstillingen i Kunsthal Holmen er der udgivet et rigt illustrereret katalog med tekst af forfatter og kunstanmelder Torben Weirup. Derudover er produceret en stor kunstplakat i A1-format.
Christian Lemmerz (f. 1959) er født i Karlsruhe, Tyskland, bor og arbejder i København. Han er uddannet billedhugger fra Accademia di Belle Arti i Carrara, Italien (1978-1982) og fra Det Kongelige Danske Kunstakademi i København (1983-1988). Lemmerz har udtrykt sig gennem en bred vifte af kunstformer: tegning, maleri, skulptur, installation, videokunst, virtual reality, teater og performance. Han har udstillet på en lang række gallerier og museer både nationalt og i bl.a. Spanien, Brasilien, Norge, Kina og USA. Hans værker er repræsenteret på fx Statens Museum for Kunst, Ny Carlsberg Glyptotek, Horsens Kunstmuseum og ARoS. Christian Lemmerz har modtaget bl.a. Ny Carlsbergfondets Kunstnerlegat (2015), Thorvaldsen Medaillen (2009) og Eckersberg Medaillen (1998).
Udstillingen ‘Nacht’ er kurateret og kataloget redigeret af kunsthallens leder, Klaus Gjørup, i tæt samarbejde med kunstneren.






I sit arbejde med illustrationer begrænsede Peter Brandes sig ikke til en specifik passage i den valgte tekst. Han studerede hele teksten indgående og gik i dialog med den. Derved opstod et nyt udsagn til tekstens tema, og samtalen med vores fælles kulturarv kunne fortsætte. Som kulturvandrer stillede han nye spørgsmål og søgte svar og præsenterede en mulig tolkning, der åbner nye veje. Brandes betegnede selv illustrationerne som ”billedsamtaler” i betydningen: billeder, som indgår i en samtale og derfor kan tale for sig selv. Bogillustrationerne er således ikke samtalens afslutning, men Brandes’ invitation til dens fortsættelse, og hvor er det mere oplagt at føre samtalen end hos kilden selv: teksten, som vi alle har adgang til i bogen.
Brandes nøjedes imidlertid ikke med at levere billederne. Han tilrettelagde hele bogen, han skitserede og eksperimenterede med teknikker, materialer, formater, typografi og opsætning, hvorved bogen blev et Gesamtkunstwerk.
Der vises et bredt udvalg af forskellige kunstformer i udstillingen: maleri, bronzeskulptur, keramik, glasmosaik, akvarel, radering, tegning – og bogværker.
I videoen herunder fortæller Peter Brandes om sit intense forhold til bøger. Interviewet er produceret og venligst udlånt af journalist, radiovært og foredragsholder Anders Laugesen.
Til udstillingen ‘Billedsamtaler. Peter Brandes og bøgerne’ er udkommet et stort illustreret katalog. Formatet er 24,5 x 32 cm og omfanget på 128 sider. Illustreret med interiørfotografier fra Peter Brandes’ biblioteker og atelier samt bogfotografier af et udvalg på 24 bogværker, som er illustreret og tilrettelagt af kunstneren. Tekster af Peter Brandes og boghistoriker Christian Kaaber. Kataloget afsluttes med en bibliografi dækkende perioden 1973-2025. Derudover er produceret en kunstplakat i A1-format med udstillingens signaturmotiv.
Peter Brandes (1944-2025) var en autodidakt dansk kunstner med en respektindgydende international og national karriere. Brandes boede og arbejdede ved Eskebjerg på Sjælland og havde i en årrække sit virke i Athen, Paris og Dublin. Brandes’ monumentale vaser og skulpturer kan ses rundt i landet, og hans kunst er repræsenteret på museer som fx Statens Museum for Kunst, Ny Carlsberg Glyptotek og Louvre i Paris. Han har skabt markante udsmykninger til Aarhus Domkirke og Roskilde Domkirke og til en række kirker i Danmark og i udlandet. Peter Brandes blev bl.a. tildelt Kristeligt Dagblads Pris (2020), Friederich-Hölderlin-Preis (2013), Forening for Boghaandværks Diplom (2005), Ridder af Dannebrogsordnen (1997) og Eckersberg Medaillen (1994).
Peter Brandes døde den 4. januar 2025, men hans kunst lever videre, og på udstillingen ‘Billedsamtaler. Peter Brandes og bøgerne’ inviteres publikum med på den eksistentielle kulturvandring, han indbyder til i sine værker. Forberedelsen til udstillingen blev indledt i sommeren 2024 i et tæt samarbejde med Peter Brandes. Udstillingen i Kunsthal Holmen er kurateret af kunstneren og Klaus Gjørup.
Værkerne til udstillingen udlånes af Galerie Moderne Silkeborg, ECCO i Bredebro, Boggalleriet i Rønde, Galleri Specta i København og private samlere.
’Billedsamtaler. Peter Brandes og bøgerne’ er en dobbeltudstilling, som vises i Kunsthal Holmen (12.04 – 17.08.2025) og hos Mikkelberg | Center for nordisk kunst og cricket (12.04 – 13.07.2025).
I Kunsthal Holmen kan man opleve værker med omdrejningspunkt i den kristne motivkreds, hos Mikkelberg vises værker med relation til de islandske sagaer og den antikke verden. Læs og se meget mere om udstillingen hos Mikkelberg ved at klikke på linket her.
Publikum opfordres naturligvis til at besøge begge udstillinger, og der vil være mulighed for en rabatbillet, så man kan opleve begge udstillinger til en god pris.
Udstilling og katalog er generøst støttet af: Aage og Johanne Louis-Hansens Fond, Toosbuys Fond, Konsul George Jorck og Hustru Emma Jorck’s Fond, Knud Højgaards Fond og Venner af Kunsthal Holmen.
PRESSEN SKREV:
“Det er en gribende udstilling, der får beskueren til at glemme sig selv for en stund, og man holder vejret. At Lemmerz i malerier, grafik og skulpturer er i stand til så overbevisende udtryk, viser hen til en stor banebrydende kunstner, der virkelig har noget på sinde. Et stærkt reflekterende subjekt hos et menneske, der vover pelsen, og ikke mindst tør sætte sin egen person til skue i sin søgen efter at afdække det almenmenneskelige. Udstillingen er vedkommende og absolut et besøg værd.”
Erik Fredens, kunstskribent
‘Kunstavisen’, 27. september 2025
“Christian Lemmerz kredser om rædslen, fortvivlelsen og døden som menneskelige vilkår. Der er ingen ironi at spore i Lemmerz’ smertebårne “Wunderkammer” af en udstilling, som for tiden kan opleves i Kunsthal Holmen i Løgumkloster. Udstillingen ‘Nacht’ bærer som antydet mørket med sig, og værkerne kredser om det, vi ikke kan undgå, nemlig det finale, det irreversible eller uafvendelige: døden … Atter en gang viser den civilisationskritiske og dystopiske kunstner os tingene i deres kompleksitet og tvetydighed. Udstillingen i den smukke kunsthal bør ikke kun ses af lokale, men er en rejse værd.”
★★★★★
Lisbeth Bonde, kunstkritiker
‘Kristeligt Dagblad’, 01.09.2025
“Et kunstnerisk kup … At Kunsthal Holmen, som ligger i det landlige Løgumkloster, har formået at tiltrække en kunstner af denne kaliber, viser institutionens kunstneriske og kuratoriske ambitioner – og gør udstillingen til et sandt kulturelt højdepunkt i Nordslesvig … Udstillingen ‘Nacht’ er dedikeret til det, mange foretrækker at ignorere: vor tids afgrund, det kulturelle vakuum, hvori den vestlige verden i stigende grad synes at fortabe sig. Den er en reaktion på paranoia, på desorientering og tab af kollektiv mening, såvel som på krig og ufred. Lemmerz’ kunst er aldrig behagelig, aldrig dekorativ. Den udfordrer.”
Anke Haagensen, journalist
‘Der Nordschleswiger’, 11.08.2025 (oversat fra tysk)


“Fremragende dobbeltudstilling hylder Peter Brandes … Udstillingerne har en varme omkring sig – man fornemmer, at kunstneren ikke elskede blot papiret, men også det trykte ord, hvilket han også fortæller om i det smukke katalog, der også indeholder en bibliografi over samtlige af Peter Brandes’ kunstneriske udgivelser. Det er indfølt materiale, der er kælet for detaljen, og tilrettelæggerne har megen ære af at lave så fornem en præsentation af den nu afdøde kunstners værk. Her går bogkunst og billedkunstnerisk integritet og endda intimitet op i en højere enhed.”
★★★★★
Erik Steffensen, kunstanmelder
‘Kristeligt Dagblad’, 25.04.2025
“Et ret unikt greb er benyttet i udvælgelsen og vinklingen i den dobbeltudstilling, som Kunsthal Holmen i Løgumkloster og Mikkelberg i Sydslesvig har åbnet sit rum for … noget ultimativt og uomgængeligt fra kunstnerens lange liv og virke … Vi får en næsten testamentarisk beskrivelse af Peter Brandes’ intime forhold til bøger. Det ualmindeligt smukke katalog gengiver ud over velskrevne artikler og mange fine fotos af kunstnerens biblioteker, bogværker og andre kunstværker, en detaljeret bibliografi på 33 sider.”
Jørn Henrik Olsen, kunstskribent
‘Magasinet Kunst’, 22.05.2025
“Dobbeltudstilling hylder en markant dansk kunstner … Den selvlærte kunstner Peter Brandes skabte lys i mørket – ikke blot som symbolik i sine værker, men i selve den måde, han arbejdede med tro, kunst og historie.”
Hans Christian Davidsen, kulturjournalist
‘Flensborg Avis’, 03.04.2025
